Při cvičení nesmíš zapomenout na..

10. ledna 2010 v 16:02 | Limina |  Cvičení

Každé cvičení začínejte a zakončujte protahováním

Stretching je povinnost, chcete-li předejít přetížení nebo dokonce poranění Vašich svalů a kloubů. Je také důležité protahovat svaly a vazy ve všech životních obdobích, protože to je jeden ze způsobů, jak své tělo mít stále pružné. A budete se také cítit lehčí.

Stretching

Stretching je cvičení, které zvyšuje nebo udržuje pružnost:
  • svalů,
  • šlach,
  • svalových membrán,
  • vaziva,
  • pleti.

Stretching je klíčem k zachování pružnosti kloubů

Jak člověk stárne, je vazivo stále kratší a méně pružné, a tak se celkově snižuje flexibilita. Protože svaly a vazy ztrácejí pružnost velice rychle, je důležité, abychom je protahovali ve všech životních obdobích, neboť se jedná o jeden z několika málo způsobů, jak naše tělo zachovat pružné.

Před protahováním se vždy rozcvičte

Jestliže tak neučiníte, naděláte více škody než užitku. Proto vykonávejte stretching během cvičení nebo po něm a berte jej jako způsob, jak uvolnit svaly a co nejrychleji obnovit organismus.

Protahování má následující pozitivní účinky:

  • zabraňuje nebo snižuje pravděpodobnost poranění - především jemné tkáně,
  • zvyšuje pružnost,
  • po cvičení snižuje napětí svalové tkáně a zklidňuje Vás,
  • připravuje Vaše tělo na větší fyzický výkon a zlepšuje Vaše trénování,
  • urychluje oběh,
  • dojde ke zlepšení koordinace Vašeho těla, protože i komplikovanější pohyby pro Vás brzy budou jednoduché.

Zlepšuje metabolismus a odlehčuje

Při protahování se ve Vašem těle děje více věcí, než si vůbec dokážete představit. Odborníci tvrdí, že se ve svalech zvyšuje tělesná teplota a v důsledku toho se zvyšuje enzymová aktivita a metabolické reakce v kombinaci s energetickým systémem těla.
Zvyšuje se také krevní oběh a přísun kyslíku, a tak se odpadové látky z chemických reakcí uvnitř svalů odstraňují rychleji. Proto se díky stretchingu po víceméně vyčerpávajícím cvičení cítíte znatelně lehčeji.

Několik rad ohledně protahování

  • základem účinného protahování je správná výchozí pozice,
  • jestliže trpíte páteřními problémy, buďte výjimečně opatrní,
  • během stretchingu musíte cítit jen konkrétní protáhnutí (napětí svalu) a pouze mírnou bolest,
  • během protahování nezadržujte dech, nadechujte a vydechujte podle cvičebního tempa,
  • během protahování se zaměřte na sval nebo na skupinu svalů, kterou protahujete.

Vyvarujte se protahování pouze v případech, kdy:

  • jste zraněni,
  • trpíte akutními zaníceními nebo infekcemi,
  • jste vynechali rozcvičku!

Jak protahování funguje?

Díky protahování jste pružnější a zároveň své tělo udržujte v určité statické pozici. Snažte se být zcela uvolněni, zatímco pozvolna dosahujte polohy, ve které pociťujete napětí. Nikdy nepřekračujeme práh bolesti a v pozici setrváváme po dobu 30-60 vteřin.
Nejdůležitější věcí, které se při protahování musíte naučit, je naslouchat svému tělu!

Pružnosti můžete lehce dosáhnout, ale stejně snadno ji můžete ztratit

Pružnost má velký vliv na fyzickou aktivitu. Můžete očekávat zlepšení flexibility po třech až šesti týdnech pravidelného cvičení. Dosáhnete jí za několik málo týdnů, ale také ji můžete velice rychle ztratit, proto je třeba na pružnosti pravidelně pracovat: buď ji zachovávat anebo zlepšovat.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama